CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 26 Januari 2009

Qunut Nazilah

Qunut secara istilahnya adalah seperti yang dikatakan oleh Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah:
“Suatu doa di dalam solat pada tempat yang khusus dalam keadaan berdiri.” (Fathul Bari 2/490).


Nazilah ertinya "malapetaka atau musibah yang turun menimpa kaum muslimin dalam bentuk gempa, banjir, peperangan, penganiayaan dan sebagainya".


Hukum Membaca Qunut Nazilah

Qunut Nazilah adalah suatu hal yang disyariatkan dan amat disunnahkan ketika terjadi musibah. Sunnah Qunut Nazilah ini merupakan pendapat para ulama dari mazhab Hanafi, Maliki, Syafie, Hanbali dan lain-lainnya. Imam Syafie rahimahullah berkata: “Apabila turun musibah kepada kaum muslimin disyariatkan membaca Qunut Nazilah pada seluruh solat wajib.”
(Syarhus Sunnah karya Al-Baghawi 2/279).

Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah berkata : “Apabila turun bencana kepada kaum muslimin, hendaknya imam melakukan qunut dan diaminkan oleh orang yang dibelakangnya.” (Al-Mughni 1/450).

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata: “Di kalangan ulama ada tiga pendapat tentang qunut. Yang paling benar dari tiga pendapat tersebut, qunut disunnahkan ketika ada keperluan.،¨ (Taudhih Al-Ahkam).

Pendapat-pendapat di atas tentunya berlandaskan hadis-hadis yang sahih mutawatir seperti hadis Anas bin Malik R.A riwayat Bukhari-Muslim yang menjelaskan pelaksanaan Qunut Nazilah oleh Rasulullah S.A.W selama sebulan pada peristiwa pembunuhan 60 sahabat penghafal Al-Quran, juga hadis Abu Hurairah R.A riwayat Bukhari-Muslim.

قنوت النازلة

اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ في نُحُورِ أَعْدَائِنَا وَنَعُوذُبِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ اللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَدِّدْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ يَا قَهَّارُ... يَا جَبَّارُ... يَا مُنْتَقِمُ... يَا اللهُ... اللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الكِتَاب...وَيَا مُجْرِيَ السَّحَاب...ويا هَازِمَ الأَحْزَاب... اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ


Ya Allah.. Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami. Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah, leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka. Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka. Goncangkan pendirian mereka. Dan hantarkanlah anjing-anjing kamu kepada mereka. Wahai Tuhan yang gagah perkasa, Wahai Tuhan yang penuh raksasa, Wahai Tuhan yang bersifat murka. Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah.. Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, Wahai Tuhan yang mengerakkan awan, Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab, Kalahkan mereka, kalahkan mereka, kalahkan mereka. Dan menangkan kami ke atas mereka.
Bersama-samalah kita berdoa agar saudara-saudara kita di Palestin selamat dan Allah S.W.T memberi kemenangan kepada mereka dan menghancurkan Zionis Israel laknatullah..Amin..

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget