CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 22 April 2010

Kami takkan mohon maaf kerana menguasai Yafa, Safad(Zefat) dan Khalil - Israel

ET LEHEM - Pada saat ketika Israel memulakan sambutan kemerdekaan tahun ke-62, Palestin juga memberi respon dengan mengadakan perarakan bagi mengingati 'Nakbah Palestin' di beberapa buah perkampungan Palestin.

Catatan sejarah menukilkan, Israel mendirikan Negaranya di atas tanah Palestin dengan cara menghalau dan mengusir penduduk Palestin.

Sumber dari Israel menyatakan, perayaan tersebut berlangsung selama dua hari. Perayaan itu yang diadakan pada tahun ini membawa mesej 'kejayaan yang telah dicapai Israel' sempena memperingati 150 tahun kelahiran seorang tokoh Israel yang menjadi inspirasi kebangkitan zionis.

Speaker parlimen Knesset Israel, gambar: Reuven Rivlin(dari parti Likud) ketika menyampaikan ucapan pada malam yang lalu berkata, 'sepertimana kami membangunkan penempatan di Al-Quds, selamanya kami tak akan mohon maaf kerana menguasai Yafa, Safed(Zefat), Katamon atau Khalil'.

Upacara pembukaan perayaan ini dilakukan dengan penerbangan akrobatik dari pasukan udara Israel di ruang udara Al-Quds sambil ditonton dari perkarangan pejabat kementerian Israel.

Kemudian upacara selanjutnya diadakan di taman perkarangan kementerian Israel dengan persembahan nyanyian muzik khas. Persembahan lagu nyanyian itu adalah pilihan dari Presiden Israel, Simon Perez, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Ketua Turus Angkatan Tentera Israel, Ghabi Ashkenazi mengikut lagu yang diminati secara khusus untuk perayaan kemerdekaan itu.

Respon Palestin

Sementara itu, penduduk Palestin turut mengadakan perarakan di kampung 'Miska' yang berada di pertengahan Palestin. Perarakan tersebut diadakan oleh sebuah lajnah Palestin(لجنة حقوق المهجرين) yang turut disertai sebuah lajnah lain(لجنة المتابعة العليا لفلسطينيي 48).

Kedua-dua lajnah tersebut dalam keterangan akhbar meminta supaya perarakan ini diadakan secara meluas yang berlangsung selepas zohor tadi.

Peta: Kedudukan Safed di utara tanah Palestin(Israel mendakwa kepunyaan Israel).


Berikutan itu, sejak awal pagi tadi, berpuluh-puluh ribu penduduk Palestin bergegas menuju ke perkampungan-perkampungan Palestin yang telah hancur musnah.

Selain itu, penduduk Palestin yang berada di kawasan-kawasan mukhayyam pelarian sama ada di Tebing Barat atau yang berselerak di luar tanah Palestin juga akan mengadakan peringatan 'Nakbah Palestin' ke-62.

Sumber 20/04/2010, web berita maannews.net

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget