CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 19 April 2010

US tetap beri sokongan kepada Israel

Menteri Luar Amerika Syarikat(US), Hillary Clinton berkata, 'US tidak akan meragui sokongannya kepada Israel malah akan melindungi Israel'.

Kenyataan tersebut mengakui bahawa hubungan US dengan Israel tidak terkesan berikutan pendirian Kerajaan Israel yang diketuai Benjamin Netanyahu mengenai penempatan Israel.

Menurut Clinton dalam kenyataannya semalam yang bermulanya perayaan mengingati penubuhan Israel tahun ke-62, bahawa secara peribadinya Clinton memberi komitmen yang mendalam kepada Israel. Begitu juga, Presiden Barack Obama.

Clinton mengungkapkan perayaan sebegini adalah peluang bagi memperingati pencapaian Israel berhubung apa yang menimpanya malah Israel berjaya menyatukan bangsanya. Clinton juga menyebut, masa yang diambil oleh bekas Presiden Amerika, Harry Thruman pada tahun 1948 membuat pengiktirafan penubuhan Israel hanyalah 11 minit selepas Israel mengumumkan penubuhan Negaranya.

__________________________________________

Fakta: Wakil tertinggi British beredar meninggalkan Al-Quds dan pulang ke Britain pada 14/05/1948 sebagai permulaan mengiktiraf Negara Israel pada hari berikutnya. Tetapi, Yahudi tidak menunggu tarikh 15/05/1948, bahkan David Ben Gurion dengan seberapa segera terus mengumumkan penubuhan Negara Israel selepas jam 4(selepas zohor) di Tel-Aviv setelah wakil British bertindak sedemikian.

Selepas 11 minit Negara Israel diumumkan, Harry Thruman yang menjadi Presiden Amerika waktu itu mengiktiraf penubuhan Israel. Rujukan: Dr. Tareq Suweidan, 'Palestin..gambaran sejarah', m/s 274

__________________________________________

Dalam kenyataannya, Clinton menyatakan pada hari ini Israel berhadapan dengan ancaman yang cukup besar dalam sejarahnya. Lantaran itu, pentadbiran US yakin amat perlu perdamaian secara menyeluruh dapat dicapai di Timur Tengah.

Sementara itu, Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel dalam kenyataannya pula berkata, Israel sentiasa menghulurkan tangan kepada jirannya demi perdamaian.

"Kajian dan pengalaman mengakui perdamaian tidak akan tercapai melainkan apabila Israel dibiarkan mempersiapkan kekuatannya", menurut Netanyahu ketika memberikan ucapan sempena perayaan tersebut. Sumber 19/04/2010, berita Al-Jazeerah dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget