CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 12 Mei 2010

Al-Qardhawi: Tembok pemisah Mesir 'haram'

Pengerusi Persatuan Ulamak Islam Sedunia(الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين), Dr.Yusof Al-Qardhawi dalam kenyataannya meminta Mesir menghentikan pembinaan tembok keluli yang memisahkan Mesir dengan Semenanjung Gaza. Pembinaan tembok tersebut dibina di sepanjang sempadan antara Mesir dan Semenanjung Gaza.

Dr.Yusof Qardhawi menyifatkan pembinaan tembok pemisah itu adalah 'haram di sisi syarak'.

Sebagaimana yang dinyatakan oleh sumber, beliau menjelaskan pengharaman bina tembok keluli yang memisahkan antara Mesir dengan Semenanjung kerana bermaksud menutup pintu laluan(hubungan) ke atas Gaza. Malah menambahkan lagi cengkaman sekatan ke atas Gaza yang membuatkan penduduk Gaza lebih sengsara akibat kekurangan makanan dan merupakan tekanan ke atas mereka sehingga melutut kepada kehendak yang diinginkan oleh Israel.

Tambah beliau lagi, "Benar, Mesir bebas dan haknya untuk membuat keputusan setiap yang berkaitan dengan kedaulatannya tetapi Mesir tidak berhak memberi bantuan yang berupa membunuh jiran malah saudaranya sendiri(penduduk Palestin di Gaza)".

Tegas beliau, perkara seumpama ini tidak wajar bagi sebuah Negara Arab yang berhukum dengan undang-undang kebangsaan Arab, sekalipun ia Negara Islam .. biarlah di atas semangat persaudaraan Islam dan atas nama kemanusiaan lagi wajib sebagai saudara sesama manusia.

Dr.Yusof Qardhawi menyatakan tembok yang dibina Mesir "sama sahaja seperti tembok pemisah Israel".

"Israel membina tembok pemisah untuk menjerut penduduk Palestin, apabila Mesir juga bertindak sedemikian rupa yang mendapat keuntungan adalah Israel", ujar beliau.

Sekali lagi, Dr. Yusof Qardhawi menyeru Mesir membuka sempadan Rafah kepada penduduk Gaza. Beliau berkata, "Jangan turut ikut serta menjerut dan membunuh penduduk Gaza". Berikutan itu, sempadan Rafah wajib dibuka mengikut undang-undang syarak kerana untuk memberi ruang nafas kepada mereka.

Demikian itu, penduduk Palestin di Gaza menggunakan terowong bawah tanah sebagai ganti sempadan yang tertutup sepanjang masa sehinggakan kepada rombongan bantuan kemanusiaan juga ditutup. Sekiranya penduduk Gaza turut dihalang daripada laluan bawah tanah, maknanya Mesir telah berkata kepada penduduk Gaza, "matilah kamu semua", namun kepada Israel pula seolah membantu untuk mereka hidup.

Al-Qardhawi mendesak kepada semua Negara yang bersahabat dengan Mesir supaya memberi tekanan ke atas Mesir supaya berundur dari bersekongkol melakukan jenayah yang tidak sepatutnya. Dalam masa yang sama, beliau meminta Liga Arab dan OIC(Pertubuhan Persidangan Islam) agar campur tangan bagi menghentikan bencana ini.

Sumber 28/12/09, berita al-Jazeerah dan web berita al-Jazeerah.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget