CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 9 Mei 2010

Israel ancam serang konvoi bantuan laut

Sumber yang dipetik dari suratkhabar Al-Ahram(Mesir) hari ini bahawa Kementerian Luar Israel telah mengancam akan menyerang konvoi Persekutuan Hak-hak Asasi Manusia, Free Turkey secara khusus yang membawa bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin jika menghampiri perairan laut Gaza.

Dari pihak Persekutuan tersebut, Presidennya(بولنت يلدرم) dalam kenyataan akhbar membuat bantahan ke atas ancaman Israel kerana pihaknya telah membuat persediaan yang rapi untuk menyampaikan bantuan-bantuan. Dijelaskan, bantuan-bantuan untuk dihantar ke Gaza terdiri daripada ribuan tan besi, 6 ribu tan simen dan keperluan perubatan yang pelbagai.

Berikutan itu, lapan buah kapal besar akan digunakan untuk membawa bekalan bantuan. Sumber memaklumkan, konvoi memulakan pelayaran pada 23 Mei menuju ke Cyprus dan laluan konvoi laut menjauhi 80 kilometer dari perairan laut Israel.

Tambah beliau lagi, perkara ini tidak ada sebarang perlanggaran undang-undang maritim antarabangsa sedangkan tujuan konvoi adalah membawa bekalan kemanusiaan sahaja bukannya senjata mahupun roket.

"Jika Israel mahu menyerang juga, maka seranglah dan akibat serangan itu Israel dikenali Negara lanun sepertimana lanun Somalia", sindir Presiden. Sumber 08/05/2010, web berita Palestine48

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget