CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 2 Mei 2010

Jaminan Amerika secara lisan adakan semula usaha perdamaian

Menurut sumber diplomasi dari wakil Liga Arab menjelaskan 'perjumpaan panitia inisiatif perdamaian Arab' yang diketuai Qatar akan berlangsung esok hari.

Sebagaimana dinyatakan, perjumpaan tersebut akan membincangkan jaminan yang diberikan oleh Amerika secara lisan kepada pihak Palestin bagi mengadakan rundingan damai secara tidak langsung dengan Israel.

Wakil tersebut yang enggan dikenali berkata, Saeb Arekat selaku ketua perundingan dalam PLO(Pertubuhan Pembebasan Palestin) yang mengetuai delegasi Palestin ketika perjumpaan Arab. Dijelaskan, dalam pertemuan berkenaan, Arekat akan mengemukakan laporan mengenai idea George Mitchell, utusan Amerika di Timur Tengah berhubung rundingan damai secara tidak langsung dengan Israel.

Sepertimana yang telah disampaikan oleh Mahmoud Abbas(Presiden Palestin yang telah tamat tempoh menurut HAMAS) kepada Amru Mousa beberapa maklumat mengenai jawab balas Amerika, begitu juga Amerika mengemukakan kepada Liga Arab mengenai pendiriannya yang disandarkan dengan jaminan secara lisan kepada pihak Palestin, menurut sumber.

Tambah sumber itu lagi, 'kita akan lihat sama ada jaminan-jaminan itu bertepatan dengan tuntutan Arab supaya Israel berganjak dari pendiriannya ketika sebelum Januari awal tahun ini, iaitu membekukan projek pembinaan 1,600 buah unit perumahan di Timur Al-Quds.

Maka, pendirian Arab telah jelas iaitu rundingan damai secara langsung dengan Israel akan diadakan semula bergantung kepada pembekuan projek penempatan Israel. Sumber 30/04/2010, suratkhabar Misril-Youm(Mesir)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget