CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 28 Jun 2010

Israel putuskan meroboh 22 buah rumah di Al-QudsSumber peta, google map. Penanda berwarna kuning adalah kedudukan Masjid Al-Aqsa, manakala penanda ber

Sumber peta, google map. Penanda berwarna kuning adalah kedudukan Masjid Al-Aqsa, manakala penanda berwarna hijau, huruf C merupakan bandar kecil Silwan yang terletak di dalamnya Hayyu El-Bustan(lingkungan kotak berwarna biru)


Sumber klip berita, 21/06/2010, youtube Al-Jazeerah

Laporan dalam klip di atas mengenai tindakan penjajah yang mencabut hak penduduk asal Baitul-Maqdis dari 4 ahli parlimen Majlis Legislatif Palestin dari kumpulan Taghyir Wal-Islah(HAMAS) dari bandar Al-Quds. Keempat-empat ahli parlimen itu diarahkan keluar dari Al-Quds. Laporan klip juga memaparkan ancaman dari ketetapan penjajah bagi meroboh rumah-rumah penduduk asal Baitul-Maqdis.

Jawatankuasa Perancangan Jerusalem dan Pembinaan(Jerusalem Planning and Construction committee) - Israel - telah meluluskan satu rancangan kemajuan dari Ketua Majlis Perbandaran yang dikenali "rancangan memajukan Hayyu silwan". Sekaligus, pembangunan rancangan tersebut telah menetapkan bagi meroboh sebilangan besar rumah penduduk Palestin di Hayyu El-Bustan, selatan Masjid Al-Aqsa.

Majlis Perbandaran Al-Quds mengatakan 22 buah rumah yang dibina itu tanpa kelulusan akan disita selaras untuk rancangan pembinaan yang disebut taman arkeologi "King David".
____________________________

03.25 petang, Mesir/Palestin. Berita terkini dari al-Jazeerah melaporkan Jawatankuasa Tempatan di jajahan Al-Quds meluluskan perobohan 22 buah rumah penduduk Arab di Hayyu El-Bustan. 21/06/2010, berita Al-Jazeerah

Sumber menyebut, perjanjian Geneva mengiktibarkan bandar Al-Quds adalah di bawah jajahan dan tidak boleh memindah penduduk asal Baitul-Maqdis keluar dari bandar Al-Quds.
____________________________

Ketetapan yang secara paksaan itu setelah 22 pemilik rumah dari 88 buah rumah yang diancam roboh mengadakan perjumpaan sejak pagi Isnin. Dinyatakan, mereka diarah merobohkan sendiri rumah mereka serta mengosongkan sisa-sisa perobohan dan menyerahkan tapak tanah kepada Majlis Perbandaran dalam keadaan yang cuci bersih, menurut seorang anggota Jawatankuasa Mempertahankan Hayyu El-Bustan, Fakhri Abu Ziab.

Abu Ziab berkata kepada agensi berita Al-Jazeerah bahawa ketetapan yang tidak ditetapkan masa perlaksanaannya turut meliputi bahagian yang baru iaitu penyitaan ke atas tanah-tanah yang berada di kedudukan rumah-rumah berkenaan. Jelas Abu Ziab, sesiapa yang melanggar ketetapan itu akan dihukum membayar denda atau penjara.

Malah turut diperingatkan bahawa keputusan yang diluluskan meroboh 22 buah rumah di Hayyu El-Bustan adalah untuk memperdaya kerana rancangan sebenar yang diluluskan oleh Jawatankuasa Perancangan dan Pembinaan mensasarkan 88 buah rumah. Jumlah tersebut merangkumi keseluruhan rumah-rumah di perumahan terbabit yang didiami 1500 penduduk asal Baitul-Maqdis, Arab Palestin.

Penduduk Palestin protes

Sebagaimana dilaporkan, berpuluh-puluh dari penduduk Palestin yang rumah mereka diancam dengan perobohan telah mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Majlis Perbandaran Penjajah, di Al-Quds pada hari Ahad yang lalu.

Para penduduk Palestin menyifatkan rancang Majlis Perbandaran Penjajah adalah sebahagian dari pembersihan etnik yang dilakukan secara meluas menentang Palestin. Tujuannya adalah untuk mengosongkan bandar Al-Quds dari penduduk asal dan mengubah bandar Al-Quds menjadi bandar Israel secara keseluruhan. Sumber 21-22/06/2010, berita Al-Jazeerah dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget