CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 28 Jun 2010

Mesir bantah Turki campurtangan dalam usaha pembaikan dalaman Palestin

Mesir telah membantah cadangan dari Turki yang memutuskan Ankara sebagai pelaksana mendekatkan pandangan antara dua gerakan pembebasan Palestin; gerakan HAMAS dengan gerakan FATAH. Tujuan Turki itu adalah untuk mempermudahkan misi Mesir bagi memperolehi persepakatan dalaman Palestin.

Sumber rasmi Palestin mendedahkan kepada Al-Jazeerah bahawa Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoğlu(gambar: arkib-Reuters) dengan sokongan Perdana Menteri Turki, Receip Tayyib Erdogan telah menghubungi Pengerusi Badan Perisikan Mesir, Wazir Omar Sulaiman selepas kejadian serangan berdarah ke atas freedom flotilla akhir bulan Mei lalu.

Ahmad yang menghubungi Omar Sulaiman memaklumkan bahawa Turki meminta untuk memainkan peranan sebagai perantaraan bagi menghubungkan pandangan antara HAMAS dengan FATAH.

Berikutan, dari sumber yang enggan menyebut namanya menyatakan Presiden Palestin(Presiden yang telah tamat tempoh menurut HAMAS), Mahmoud Abbas bersetuju dengan cadangan Turki tetapi menarik semula persetujuan itu apabila Mesir membantah hal yang dikemukakan oleh Turki yang memutuskan Menteri Luarnya mahu mengadakan pertemuan dengan pemimpin HAMAS dan FATAH serta Setiausaha Agung Liga Arab, Amru Moussa dan juga bersama Omar Sulaiman di Kaherah.

Sumber yang sama menjelaskan bahawa Mesir menyatakan kepada Turki iaitu mana-mana pemimpin HAMAS tidak boleh mengadakan kunjungan ke Kaherah atau menyeberangi tanah Mesir untuk berkunjung ke Negara lain. Kunjungan yang dibenarkan melalui Mesir hanyalah untuk menandatangani dokumen pembaikan Palestin yang disediakan oleh Mesir.

HAMAS membantah menandatangi dokumen Mesir sebelum dilakukan perubahan mahupun rombakan.

Sumber tersebut turut mengesahkan bahawa Omar Sulaiman menyampaikan kepada Menteri Luar Turki bahawa Mesir tidak dapat menerima kunjungan pemimpin HAMAS pada masa ini, dan HAMAS boleh faham iaitu pihaknya mesti menandatangani dokumen Mesir terlebih dahulu dan *pemerhatian HAMAS akan diambil kira selepas HAMAS menandatangani dokumen tersebut.

*pemerhatian: Apa-apa pandangan, cadangan, bantahan atau penambahan dari HAMAS.

Menurut sumber itu, Omar Sulaiman membantah dari memberikan kata putusnya kepada Menteri Luar Turki bahawa pemerhatian dari HAMAS akan diambil kira sebaik sahaja HAMAS menurunkan tandangan di atas dokumen Mesir, sekaligus membuatkan Turki menolak permintaan Mesir bagi memujuk HAMAS menandatangi dokumen tersebut.

Tandatangan dulu

Sebelum ini, sumber-sumber Palestin mendedahkan kepada Al-Jazeerah bahawa Mesir memaklumkan kepada individu bebas(bukan ahli politik, gambar: Munib Misri) yang Mesir tidak setuju perjanjian persefahaman antara HAMAS dengan FATAH ataupun perjanjian persefahaman itu menjadi sebahagian yang menyempurnakan persepakatan. Bagi Mesir, kedua-dua pihak ini perlu faham iaitu turunkan tandatangan terlebih dahulu ke atas dokumen Mesir untuk pembaikan dalaman Palestin.

Sekumpulan dari individu Palestin turut berusaha mencari jalan keluar dari konflik dengan meminta persetujuan HAMAS dalam perjanjian persefahaman bersama FATAH.

Perjanjian persefahaman ini sebagai pendahuluan dari dokumen Mesir, namun turut dibantah keras oleh Mesir yang meminta supaya pujuk HAMAS menandatangani dokumen Mesir kemudian barulah bincangkan mengenai pemerhatian HAMAS.

Dari sumber itu juga menyatakan, kaherah melihat pemerhatian HAMAS akan diambil ketika untuk perlaksanaan, tetapi HAMAS melihat yang sedemikian itu menyalahi perkara yang asal dari persepakatan dan HAMAS tidak mahu pemerhatiannya menyebabkan timbul masalah yang baru dalam ruang lingkup Palestin selepas menurunkan tandangan.

Sebagaimana disebutkan, Mahmoud Abbas telah bersetuju dokumen perjanjian persefahaman dalaman Palestin tanpa menetapkan sama ada sebelum atau selepas HAMAS menandatangani dokumen Mesir. Sumber 26/06/2010, web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget