CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 4 Julai 2010

10,000 berhimpun untuk Shalit di Netanya

Liputan ini adalah terjemahan dari web berita Yediot Ahronot Israel. Kami paparkan di sini bukan bertujuan untuk menarik simpati kepada Israel atau menyakiti hati umat Islam, khususnya di Palestin tetapi untuk melihat sensitiviti Israel terhadap isu-isu yang berlaku ke atas mereka. Walaupun hanya seorang tentera yang ditawan tetapi mereka tidak malu untuk menarik simpati dunia terhadap isu ini. Jika Israel berhempas-pulas mahu membebaskan seorang penduduknya yang ditawan, maka umat Islam lebih lagi wajib bertindak membebaskan ribuan penduduk Palestin yang berada dalam penjara penjajah.

Gambar: Noam Shalit, bapa kepada Gilad Shalit yang berada di barisan hadapan perarakan itu.

Sehari selepas Perdana Menteri Israel menjelaskan bahawa beliau tidak akan menerima apa-apa permintaan dari Hamas, rakyat meneruskan untuk mengiringi keluarga tentera yang telah diculik ke Jerusalem. Petang Jumaat, perhimpunan untuk membawa Shabbat keluar dari kediaman peribadi Netanyahu di Caesarea.

Polis berkata, seramai 10,000 orang mengiringi sanak saudara tentera yang diculik, Gilad Shalit, ke Sharon iaitu salah satu tempat di bandar Netanya pada pagi Jumaat yang merupakan lokasi keluarga Shalit mengadakan protes selama 12 hari menuju ke Jerusalem(Al-Quds). Mereka disambut dengan tepukan oleh penduduk Netanya di bandar utama, Herzl Street. Menurut penganjur perhimpunan itu, seramai 17,000 yang mengambil bahagian dalam perarakan.

Ketika di bandar, mereka dijangka untuk berkumpul di Independence Square. Pada pagi Jumaat, mereka merancang untuk membawa Shabbat keluar dari kediaman peribadi Benjamin Netanyahu di Caesarea.

Selepas hujung minggu, mereka akan berehat di Kibbutz Shefayim sebelum menuju ke Tel Aviv pada pagi Ahad.

"Semakin ramai yang faham bahawa apa yang kita lakukan sebelum ini adalah tidak mencukupi", ucap Shimshon Liebman yang mengetuai kempen.

"Ia berlaku apabila Perdana Menteri tidak menerima apa yang ingin disampaikan oleh rakyat kepadanya", Kata Shimson kepada agensi berita Ynet.

"Sebenarnya tidak ada apa-apa yang berlaku di sini, tiada kenyataan yang melawan Perdana Menteri, hanya orang ramai yang mengatakan bahawa inilah masanya untuk mengembalikan Gilad. Kami mahu berikan kuasa kepada Perdana Menteri dan tunjukkan kepada beliau bahawa ada rakyat yang akan memberi kekuatan kepada beliau dalam membuat keputusan yang betul."

Ayah Shalit, Noam, berkata pada petang Khamis bahawa semua yang Netanyahu buat adalah “mengitar semula(bekas Perdana Menteri Ehud) ucapan dalam persidangan akhbar Olmert’s dari 2009.” Sebaliknya daripada membebaskan Gilad, dia menyambung, Perdana Menteri menghuraikan senario yang mengerikan tentang pengganas yang dibebaskan dan kemudiannya membunuh rakyat Israel, “seperti tiada apa yang berubah selepas itu”.

Noam memberi respon mengenai ucapan Netanyahu kepada rakyatnya seawal Khamis yang lalu, yang mana Perdana Menteri telah mengemukakan kedudukannya tentang rundingan untuk penukaran pembebasan banduan dengan Hamas. Kami semua mahu Gilad kembali, tapi saya memikul tanggungjawab umum,” katanya lagi.

Nilai untuk membayar apa-apa harga adalah tangisan semulajadi daripada hati ayahnya, ibunya, datuk dan neneknya, abang dan kakaknya,” dia menyambung. “Sebagai seorang abang, ayah, dan anak, saya faham tangisan ini jauh di lubuk hati saya. Tetapi sebelum ini saya lihat, seperti setiap Perdana Menteri Israel lakukan adalah untuk keselamatan warganegara sendiri", kata Noam.

Negara Israel sanggup membayar dengan harga yang tinggi untuk membebaskan Shalit, tetapi ia tidak berkata ‘berapa harga’, Apa yang saya perkatakan sekarang ini adalah benar. Kami akan meneruskan usaha untuk membawa pulang Gilad kembali secepat yang mungkin. Tetapi ia akan dilakukan dalam masa yang sama dapat mengekalkan keselamatan warga Israel”, ujar Noam lagi.

Menurut Liebman, kebanyakan peserta perhimpunan memberitahu bahawa Netanyahu gagal mengemukakan sebarang alternatif. “Kata-katanya menunjukkan bahawa dia tidak berani menanggung risiko seumpama tidak mahu Gilad dibawa pulang. Adakah hukuman mati yang sesuai,ini mengingatkan tentang risiko yang disampaikan oleh perdana menteri. Ayatnya bermaksud untuk membunuh Gilad dan nilai untuk tidak membiarkan seorang tentera."

Peserta perhimpunan ini bukan hanya memprotes. Saya rasa mereka mahukan sesuatu yang lain, supaya kerajaan keluar daripada keasyikkannya. Semua apa yang Netanyahu beritahu telah pun diberitahu sebelum ini”, jelas Liebman.

Ela Hefetz, kawan kepada keluarga Shalit dan salah seorang daripada penganjur perhimpunan, memberitahu Ynet berikutan daripada kata-kata Netanyahu, ”Kami merasakan bahawa Perdana Menteri telah terpisah daripada rakyat dan keluarga. Jika dia begitu, maka ia adalah seperti orang ramai, semua rakyat Israel bersama kami, kecuali Perdana Menteri.” Sumber 02/07/2010, web berita Yediot Ahronot 'Israel'

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget