CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 4 Julai 2010

5 penduduk Britain dibebaskan dari pertuduhan merosakkan perkakasan kilang senjata

LONDON - Mahkamah Britain telah membebaskan 5 penduduk Britain(aktivis keamanan) yang mengakibatkan kerosakan sebuah kilang persenjataan di Britain meskipun mereka mengakui melakukan perbuatan untuk menghalang perang yang berterusan ke atas Gaza.

Akhbar 'Guardian' Britain melaporkan 5 individu telah membuat kerosakan di sebuah kilang yang mengakibatkan kerugian bernilai £ 200,000 ribu semasa akhir perang di Gaza pada akhir 2008 dan awal 2009(27 Disember 2008-18 Januari 2009).

Justifikasi kes yang mereka lakukan berikutan kilang syarikat EDO MBM melanggar akta-akta pengeksportan yang mengeluarkan peralatan perang dan membekalkan kepada tentera Israel yang digunakan memerangi penduduk Palestin.

Berikutan tindakan itu, mereka berusaha untuk melengahkan pengeluaran di kilang terbabit untuk menghalang jenayah perang yang berterusan di Gaza.

Memetik dari akhbar tersebut, hakim mahkamah, George Bathurst-Norman telah membebaskan Osmond, dari Brighton, East Sussex, dan Smith, dari Bristol pada hari Jumaat yang lalu dari pertuduhan yang menyebabkan kerosakan di kilang berkenaan.

Pada awal minggu ini juga, Simon Levin, 35, dari Brighton, Tom Wooderahead,, 25 Ornella Saibene, 50, Bob Nicholls, 52, dan Harvey Tadman, 44, semua dari Bristol, turut dibebaskan dari kes yang sama.

Seorang lagi yang didakwa terlibat dalam kes itu, Rossa Bellamy, 23 dari Brighton juga dibebaskan kerana kes itu tidak dapat membuktikan dia terlibat.

Salah seorang aktivis yang merupakan bekas tentera Britain, Elijah Smith dalam kenyataan akhbar berkata, 'perang ke atas Gaza telah mendorongnya melakukan apa saja yang boleh bagi menghentikan penjenayahan perang ataupun sehinggalah dapat menghalang pembunuhan.'

Bekas tentera itu berubah kepada aktivis keamanan setelah di dapati bom-bom dan peluru yang dikeluarkan oleh kilang EDO telah membekalkan pesawat tempur F-16 dan helikopter Apache Israel dengan persenjataan EDO yang menghancurkan Gaza.

Smith, 42 mengambil keputusan pergi ke bandar Brighton yang terletak di bahagian selatan Britain, lalu memecah masuk ke Kilang persenjataan EDO pada bulan Januari 2009.

Bekas tentera tersebut yang ditemani 5 aktivis keamanan yang lain bertindak memecahkan alat-alat dan perkakasan dalam kilang EDO yang mencecah nilai lebih dari USD376 ribu sebelum pihak polis tiba dan menangkap mereka.

Smith yang ditahan selama 18 bulan dalam penjara menyatakan, apa yang dilakukannya itu adalah benar dari sudut undang-undang dan moral. Tambah beliau lagi, 'kami semua rasa kesal kerana kami tidak berupaya menambahkan kerosakan dalam kilang itu.'

"Kilang EDO ITT menimbulkan masalah yang besar dan bahaya kepada manusia selama 90 tahun..kami tahu mereka masih membekalkan senjata kepada tentera-tentera seperti tentera Israel untuk membunuh kanak-kanak", ujar Smith.

Saksi perang

Seorang penduduk, Hebah Abdouh yang melihat perang di Gaza berlaku telah membuat penyaksian di mahkamah. Hebah menceritakan secara terperinci mengenai perang yang berterusan selama 22 hari ke atas Gaza, malah Hebah dapat menyebut keadaan manusia ketika berlakunya perang.

Hebah yang menetap di bandar Manchester bersama anak dan suaminya sekarang ini menceritakan lagi kepada hakim mahkamah, 'kebanyakan penduduk Palestin yang terbunuh tanpa sebab kerana bekalan perubatan tidak dibenarkan masuk ke Gaza malah Kerajaan Israel juga tidak membenarkan penduduk Gaza beredar keluar untuk menjalani rawatan.'

Beliau turut menyaksikan beberapa buah pesawat tempur Israel berbagai-bagai model mengebom penduduk, rumah-rumah dan bangunan-bangunan yayasan pendidikan.

Hebah Abdouh turut menyifatkan Gaza seperti sebuah penjara yang besar dan sesiapapun tidak dibenarkan datang dan pergi sekalipun melalui laut. Berikutan itu, keperluan asasi yang berkurangan mengakibatkan kesemua penduduk terhukum sehinggakan paling jelas penduduk yang kehilangan rumah akibat musnah teruk dalam serangan Israel tidak akan dapat membinanya semula kerana bahan-bahan binaan telah kehabisan. Sumber 02/07/2010, web berita safa.ps

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget