CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 2 Julai 2010

Ahli parlimen Al-Quds berlindung di ibu pejabat Palang Merah

Ahli-ahli parlimen gerakan HAMAS(حركة المقاومة الإسلامية) yang diancam dibuang dari Al-Quds berlindung di ibu pejabat Palang Merah(gambar). Mereka membuat keputusan mengadakan mogok dalam ibu pejabat itu bagi mendesak Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon campur tangan dan memaksa Israel menarik ketetapan pengusiran ahli-ahli parlimen itu dari Al-Quds.

Dua orang ahli parlimen berkenaan, Muhammad Tutah dan Ahmad Atuan serta bekas Menteri Hal-Ehwal Al-Quds, Khaled Abu Arfah mendapatkan perlindungan di dalam ibu pejabat Palang Merah di Hayyu Syeikh Jarrah, Al-Quds sehinggalah dapat menghadang dan membatalkan ketetapan Israel yang menghalau mereka dari Al-Quds.

Dalam temu bual dengan wartawan Al-Jazeerah di dalam ibu pejabat Palang Merah, Abu Arfah berkata, mogok yang mereka lakukan ini berikutan wakil PBB yang membantah menerima kunjungan mereka bagi menyampaikan surat kepada Setiausaha Agung PBB dan juga tanda protes tindakan Kerajaan Penjajah yang menangkap salah seorang dari mereka, Muhammad Abu Teir.

Mogok terbuka

Menurut Abu Arfah(gambar), "mogok akan terus berlanjutan pada hari ini sehingga esok atau selepasnya setelah kami mengumumkan mogok terbuka."

Ahli-ahli parlimen tersebut turut menyampaikan surat kepada Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama melalui konsul Amerika di Al-Quds yang mendesak supaya Obama campur tangan dengan segera bagi menyelesaikan masalah mereka.

Hal tersebut menanti perbincangan mengenai pengusiran penduduk asal Al-Quds(ahli parlimen tersebut) dan permasalahan lain dalam pertemuan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dengan George Mitchell, Utusan Damai Amerika Syarikat di Timur Tengah di Ramallah hari ini.

Selain itu, Abu Arfah melahirkan rasa pesimis dari hasil pertemuan Abbas-Mitchell yang membincangkan masalah mereka secara khusus kerana Israel tidak akan dengar dari sesiapapun malah Mitchell yang kerap kali berkunjung ke rantau ini tidak memberikan apa-apa yang baik kepada masyarakat kami.

Semalam, polis Israel telah menangkap seorang ahli parlimen Majlis Legislatif Palestin dari gerakan HAMAS, Muhammad Abu Teir dan membawanya ke tempat tahanan. Beliau ditangkap atas dakwaan tempoh masa beliau berada di bandar Al-Quds telah berakhir.

Buru Abu Teir

Dalam kenyataan yang sebelum ini kepada agensi berita Al-Jazeerah, isteri kepada Abu Teir berkata polis Israel telah menangkap Muhammad Abu Teir setelah memburunya ketika Abu Teir menerima pelawaan jemputan makan tengahari di desa Suur yang berhampiran dengan kampungnya Ummu Tuba yang terletak di selatan bandar Al-Quds.

Isteri Abu Teir menjelaskan, sejak akhir-akhir ini, suaminya menerima amaran dari polis Israel yang mendesaknya supaya keluar dari Al-Quds setelah identiti pengenalan penduduk asal Al-Quds dilucutkan tetapi Abu Teir membantah dari menurut arahan itu meskipun tempoh yang ditetapkan supaya keluar dari Al-Quds pada hari Jumaat lalu.

Israel telah melucutkan identiti pengenalan penduduk asal Al-Quds dari ahli-ahli parlimen HAMAS, Muhammad Abu Teir, Muhammad Tutah, Ahmad Atuan dan Khalid Abu Arfah yang merupakan bekas Menteri Hal-Ehwal Al-Quds dalam Kerajaan HAMAS yang telah dibentuk selepas HAMAS memenangi pilihanraya Majlis Legislatif Palestin pada tahun 2006.

Israel telah membebaskan Abu Teir pada 20 Mei bulan lalu setelah beliau ditahan selama empat tahun dalam penjara Israel. Israel turut menangkap sebahagian besar ahli-ahli parlimen HAMAS di Tebing Barat pada Jun 2006 sebaik saja seorang tentera Israel, Gilad Shalit di tawan. Sumber 01/07/2010, web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget