CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 4 Julai 2010

Netanyahu dan Lieberman sahkan pertemuan dengan Oglu satu kesilapan

Gambar: kiri, Ahmad Davutoğlu dan kanan, Binyamin Ben-Eliezer

AL-QUDS, - Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman bersetuju bahawa pertemuan antara Menteri Perusahaan dan Perdagangan Israel, Binyamin Ben-Eliezer dengan Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoğlu adalah satu kesilapan.

Ben-Eliezer yang telah berjumpa dengan Ahmad Davutoğlu di Switzerland pada hari Rabu yang lalu tanpa mendapat persetujuan dari Kementerian Luar Israel.

Semasa Benjamin Netanyahu bertemu dengan Menteri Luar Israel bertemu di kediaman Netanyahu, kedua-duanya bersepakat bagi meneruskan kerjasama yang lebih sempurna.

Kata Menteri Luar itu kepada Netanyahu, 'ucapan yang dikeluarkannya tidak menyentuh tentang masalah peribadi', namun Lieberman menyatakan keputusan untuk bertemu dengan Menteri Luar Turki menuntut penelitian yang lebih rapi mengambil kira pandangan semua pihak yang terbabit dalam hal itu.

Tambah Lieberman(gambar) lagi, kedudukan Israel di peringkat antarabangsa akan terjejas teruk apabila Israel memohon maaf atau membayar ganti rugi kepada mangsa yang terkorban dalam kejadian serangan yang berakhir dengan penguasaan ke atas konvoi freedom flotilla.

Peristiwa ini menggambarkan keresahan Ben-Eliezer tentang hubungan dua hala negaranya dengan Turki yang hampir runtuh selepas serangan yang dilakukan oleh unit komando tentera laut Israel ke atas 'armada pembebasan'.

Menurut Menteri Luar Turki menyatakan Kerajaan Israel yang meminta diadakan perjumpaan pada hari Rabu lalu di Switzerland.

"Perjumpaan ini adalah permintaan dari Israel", ujar beliau.

Turki meminta kepada Israel agar memohon maaf dan bayar ganti rugi, malah meminta Israel bersetuju siasatan serangan ke atas armada pembebasan dilakukan oleh PBB dan juga membebaskan Gaza dari sekatan.

Sementara itu, Washington menyambut baik pertemuan yang di antara Menteri Perusahaan dan Perdagangan Israel, Binyamin Ben-Eliezer dengan Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoğlu yang tidak diumumkan bagi menyelesaikan perselisihan. Sumber 02/07/2010, web berita safa.ps dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget