CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 24 Ogos 2010

HAMAS tangguh pertemuan dengan FATAH

Gambar(safa): Kanan, Salah Bardawil dan di sebelah kiri, Aiman Taha.

GAZA
- Sumber dari berita Al-Jazeerah melaporkan gerakan HAMAS telah menangguhkan pertemuannya dengan gerakan FATAH yang dijadualkan berlangsung pada malam ini di bandar Gaza.

Menurut web berita safa.ps dan berita Al-Jazeerah bahawa keputusan HAMAS adalah protes membantah pendirian rasmi Lajnah Eksekutif Pertubuhan Pembebasan Palestin(PLO) yang memutuskan bagi mengadakan semula rundingan damai secara langsung dengan Israel.

Salah Bardawil, salah seorang anggota biro politik HAMAS ketika sidang akhbar yang diiringi jurucakap HAMAS, Aiman Taha pada malam tadi di bandar Gaza berkata, "Sebagaimana yang dijangkakan memang akan berlangsung pertemuan dengan beberapa pemimpin FATAH yang datang ke Gaza berikutan mengiringi jenazah bekas Pengerusi Badan Perisikan Am Palestin, Amin Hindi tetapi setelahmana Lajnah Eksekutif PLO memutuskan bagi mengadakan semula rundingan damai dengan Israel, maka kami menangguhkan dulu pertemuan ini sehinggalah timbul rasa yang lain."

Tambah Bardawil lagi, "Keputusan mengadakan rundingan ini telah mencetuskan kekacauan dan kekeliruan dalam arena politik Palestin berikutan pendirian kumpulan-kumpulan pembebasan Palestin dan masyarakat Palestin yang membantah rundingan."

Anggota biro politik HAMAS itu menyebut, "ketikamana keadaan buruk yang telah berlaku masa ini amat sukar untuk duduk di meja perbincangan demi pembaikan dalaman Palestin kerana ia seolah-olah menutup keputusan rundingan."

Beliau menegaskan bahawa kaedah yang digunapakai oleh PLO serta keputusannya yang berkaitan dengan rundingan secara langsung akan melenyapkan permasalahan-permasalahan Palestin.

"Waktu ini, adanya pertemuan-pertemuan dan saling menghubungi antara HAMAS dengan kumpulan-kumpulan pembebasan yang lain bagi mengungkapkan(jelas) pendirian kami mengenai rundingan serta menyusun tindakan penentangan sehinggalah rantaian itu gagal."

Lajnah Eksekutif PLO telah mengumumkan pendiriannya pada pagi sabtu yang bersetuju mengadakan semula rundingan damai secara langsung dengan Israel untuk menyelesaikan kesemua permasalahan penyelesaian kemuncak. Berikutan itu, Menteri Luar Amerika Syarikat, Hillary Clinton telah mengundang kedua-dua belah pihak, Palestin dan Israel hadir ke pertemuan pelancaran rundingan menjelang September akan datang di Washington, Amerika Syarikat.

Sementara itu, Amerika Syarikat turut menjemput Presiden Mesir, Muhammad Housni Mubarak dan Raja Abdullah II, Raja Jordan ketika pelancaran rundingan damai.

Setakat ini, menurut berita Al-Jazeerah, Presiden Mesir telah menerima undangan tersebut. Sumber 21/08/2010, berita Al-Jazeerah dan web berita safa.ps

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget