CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 31 Ogos 2010

Mesir rampas ‘sempadan senjata Gaza’

Peta(Al-Jazeerah): Semenanjung Sinai bersempadan dengan Gaza dari sebelah utara.

Kerajaan Mesir telah mengumumkan satu kempen pengoperasian untuk ‘membersihkan’ semenanjung Sinai yang menjadi sempadan senjata untuk Semenanjung Gaza.

Berikutan itu, kerajaan Mesir telah menahan 3 individu yang dipercayai terlibat dengan penyeludupan senjata ke Semenanjung Gaza setelah empat gudang senjata ditemui di Semenanjung Sinai.

Pihak Keselamatan telah membuat beberapa siri serbuan di Semenanjung Sinai pada hari Ahad lalu ke atas tujuh buah lokasi yang berbeza.

Dalam serbuan itu, Keselamatan Mesir melaporkan penemuan sekitar 100 kilogram TNT, 110 peluru misil pesawat, peluru meriam(artileri) dan bom buatan tangan.

Pihak berkuasa tidak mendedahkan sebarang identiti individu yang ditangkap tetapi mengatakan bahawa mereka yang terlibat sudah pernah diadili sebelum ini berhubung kes penyeludupan senjata ke Semenanjung Gaza.

Ayman Mohyedin, wartawan Al Jazeera berkata, “mereka yang dikehendaki itu terlalu penting kepada signifikasi kes yang diambil berat oleh Kerajaan.”

Menurut Haaretz, sebuah akhbar Israel, ada sumber Israel mengatakan bahawa senjata yang ditemui itu termasuklah peluru berpandu SA-7 buatan Rusia.

Peluru berpandu itu, biasanya dikenali sebgai Strela. Ia bukanlah senjata yang canggih tetapi kewujudannya di Gaza mempunyai implikasi yang baik untuk menyerang mobiliti udara Israel yang melalui dari ruang udara wilayah pesisir itu.” akhbar itu menambah.

Serbuan pada hari Ahad lalu adalah sebahagian daripada kempen pengoperasian sepuluh hari yang diumumkan oleh Jabatan Dalam Negeri Mesir untul memastikan Semenanjung Sinai bersih daripada sebarang bahan letupan atau penyeludupan senjata ke Gaza.

Bulan lalu, beberapa serangan roket telah dilancarkan dari Semenanjung Sinai mensasarkan sebuah kawasan peranginan Israel di Eilat. Salah satu dari serangan itu gugur di Negara jiran, Jordan yang menyebabkan seorang penduduk maut dan empat lagi cedera.

Wilayah Semenanjung Sinai mempunyai keluasan 60,000 km persegi yang terletak di antara Laut Mediterrenean dan Laut Merah merupakan tempat yang strategik dari sudut geopolitik. Sinai pernah diserang oleh Israel sebanyak dua kali iaitu pada tahun 1956 dan 1973. Sumber 30/08/2010, web berita Al-Jazeerah versi B.I

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget