CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 31 Ogos 2010

Pakar Mesir sokong perunding Palestin

KAHERAH - Sumber diplomasi dan keselamatan Mesir mendedahkan pada hari ini bahawa Pemerintah Palestin Ramallah meminta bantuan dari sudut kepakaran Mesir untuk berunding dengan Israel. Berikutan itu, sebuah panel penasihat Mesir akan dibentuk bagi membantu perunding Palestin ketika rundingan damai bersemuka antara perunding Palestin dengan Israel berlangsung.

Seperti yang dijadualkan, 2 September pada hari Khamis ini, bermulanya rundingan damai secara langsung antara kedua belah pihak di Washington.

Akhbar-akhbar Mesir yang menukilkan dari sumber tersebut menyatakan bahawa beberapa buah jabatan dalam Kerajaan Mesir sedang sibuk berusaha memilih anggota delegasi Mesir yang memiliki bidang penkhususan dalam setiap ruang rundingan dalam permasalahan-permasalahan yang bakal diperbincangkan ketika rundingan.

Akhbar Mesir(tidak dinyatakan) menjelaskan bahawa ada sekumpulan yang terdiri dari ahli-ahli akademik Mesir, Palestin yang menetap di Eropah dan Amerika Syarikat(US) akan mengemukakan perbincangan secara khusus kepada perunding Palestin ketikamana rundingan itu berlangsung antara perunding Palestin dengan Israel.

Sebagaimana dinyatakan lagi, Mesir dan Jordan bertekad memberikan beberapa cadangan dan pelan tindakan ketika pertemuan pendahuluan rundingan secara bersemuka.

Cadangan tersebut pada awal pendahuluannya mengemukakan pandangan Arab kepada pentadbiran US, Barrack Obama. Pandangan itu yang mengkhususkan kepada permasalahan Al-Quds, pelarian, air dan sempadan agar diambil perhatian ketika membuat ikrar mengenai usaha penyelesaian yang menyamakan isu.

Disebutkan bahawa Kaherah beranggapan pandangannya seumpama rujukan sandaran kepada delegasi Palestin yang tidak boleh diundurkan. Lebih-lebih lagi yang berkait dengan Al-quds dan pelarian meskipun pada awalnya ada cambahan ketetapan yang fleksibel mengenai permasalahan pelarian, namun ketetapan itu merasa cukup dengan kembalinya pelarian Palestin dari Lubnan. Sumber 31/08/2010, web berita safa.ps

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget