CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 4 September 2010

Al-Quds Sedunia Gabung Kumpulan Pembebasan Palestin Taut Umat Islam

GAZA - Beribu-ribu penduduk Palestin mengikuti satu perarakan raksasa di bandar Gaza hari ini. Perarakan yang diseru oleh semua kumpulan pembebasan Palestin(ada media menyebut kumpulan pemisah Palestin) diadakan selepas solat jumaat sempena hari Al-Quds sedunia.

Gambar(safa): Pemimpin kumpulan-kumpulan pembebasan Palestin di Gaza ketika perhimpunan selepas perarakan.

Sumber menyebut, penduduk Gaza yang mengikuti perarakan sambil mengibarkan bendera Palestin dan membawa sepanduk serta poster yang mengutuk
rundingan damai yang diadakan semula antara perunding Palestin dengan penjajah. Juga mengecam keselamatan Palestin memburu pejuang-pejuang Palestin di Tebing Barat.

Seorang pemimpin HAMAS, ahli parlimen, Ismail Ashqar yang menyampaikan ucapan sempena hari Al-Quds sedunia tegas memberi peringatan kepada Pihak Berkuasa Palestin di Tebing Barat yang memburu pejuang-pejuang AL-QASSAM kerana melancarkan operasi serangan ke atas warga Israel.

Gambar(arkib): Ismail Ashqar

Sempena Al-Quds sedunia, Ashqar menegaskan bahawa Palestin adalah tanah waqaf Islam yang dimiliki kesemua umat Islam dan tidak ada sesiapa yang berhak berkompromi sejengkal tanahnya malah tidak boleh dibahagi-bahagikan mahupun diabaikan atau disalahguna.

Beliau berkata, "Palestin adalah bumi Israk dan Mi'raj dan Al-Quds adalah pintu langit, umat Islam tidak ada nilai tanpa Al-Quds malah Palestin juga tidak akan ada nilai tanpa Al-Aqsa."

Dari sudut lain, seorang pemimpin gerakan JIHAD ISLAMI, Khaled Al-Battash menyatakan amat perlu memberi sokongan kepada penduduk asal di Al-Quds(Palestin) bagi memenuhi tuntutan keperluan mereka dari sudut pendidikan dan berdiri kukuh hadapi tentangan.

Khaled dalam ucapannya menggesa agar diperluaskan hak pemeliharaan ke atas Palestin, lantaran Liga Arab tidak lagi mampu memelihara dan sewajarnya digabungkan Negara-negara Islam yang lain seperti Turki dan Iran sebagai hak pemelihara hal yang berkaitan Palestin.

Al-Quds di Lubnan

Sementara itu, demontrasi dan perarakan Al-Quds sedunia turut berlangsung di Beirut, Lubnan. Dengan persefahaman yang sama, demontrasi di Lubnan turut mengecam rundingan damai yang telah diadakan semula malah turut menuntut jalan penentangan sebagai satu-satunya pilihan bagi memelihara Al-Quds dan Palestin.

Mukhayyam Yarmouk

Tidak ketinggalan, demontrasi sempadan Al-Quds sedunia yang diadakan di Mukhayyam Yarmouk, selatan ibukota Syria disertai puluhan ribu rakyat.

Para penunjuk perasaan membawa bendera kumpulan-kumpulan pembebasan Palestin dan HIZBULLAH Lubnan malah turut ada beberapa sepanduk yang mengecam keras rundingan damai secara bersemuka antara perunding Palestin dengan Israel.

Mereka turut mendesak agar berpegang teguh dengan hak-hak Palestin dan mesti menyatukan pendirian Arab bersama Negara Islam yang lain untuk mempertahankan Masjid Al-Aqsa dan Al-Quds.

Semasa perarakan, para penunjuk perasaan mengecam keras penjajah yang menentang kesucian Palestin dan masyarakat Palestin, khususnya tindakan peyahudian ke atas bandar Al-Quds serta merosakkan Masjid Al-Aqsa.

Demontrasi besar-besaran menggesa supaya menentang penjajah sehingga keseluruhan tanah Palestin terbebas.

Iran sambut Al-Quds sedunia

Menurut berita Al-Jazeerah, beberapa buah bandar di Iran turut menyambut hari Al-Quds sedunia.

Menukil dari media Iran menyebut bahawa puluhan ribu penduduk Iran menyertai perarakan bagi mengungkapkan sokongan mereka kepada Palestin yang pembebasan tanah-tanah Palestin dari cengkaman penjajah.

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadi Najad dalam ucapannya menyifatkan rundingan damai yang diadakan semula antara perunding Palestin dengan Israel hanya melahirkan 'bangkai'.

Tambah beliau, untuk menentukan nasib dan masa depan Palestin bukannya melalui dialog atau rundingan, akan tetapi melalui penentangan(al-muqawah). Sumber 03/09/2010, web berita safa.ps, berita Al-Jazeerah dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget