CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 4 September 2010

Rejim Zionis Tutup Laluan, Maghribi Sertai Lifeline 5

GAZA - Pihak berkuasa rejim zionis menutup laluan yang dikhususkan kemasukan barang perdagangan ke Gaza. Kesan dari itu, tidak ada sebarang kemasukan bantuan-bantuan dan bahan-bahan tenaga ke Gaza pada hari ini dan esok hari.

Kebiasaannya, rejim zionis akan menutup laluan secara penuh pada hari jumaat dan sabtu setiap minggu dan dibuka semula pada hari ahad.

Berikutan itu, buka dan tutup laluan ini juga termasuk dalam sekatan ketat yang dikenakan ke atas Semenanjung Gaza sejak empat tahun yang lalu. Barang-barang bantuan dan kegunaan dibenarkan masuk tetapi hanya sebahagian sahaja. Pun begitu, ia tidak mampu memenuhi keperluan penduduk Palestin di Gaza.

Sementara itu, sebuah kumpulan aktivis Maghribi yang membuat pengumuman untuk membantu Iraq dan Palestin akan menyertai konvoi Lifeline Antarabangsa. Konvoi tersebut akan bertolak beberapa minggu lagi ke Semenanjung Gaza sebagai sokongan kepada kecekalan penduduk Palestin yang hidup dalam kepungan.

Penyelaras kumpulan aktivis Maghribi, Khalid As-Sufyani berkata dalam sidang akhbar semalam, "penyertaan Maghribi bersama Yayasan-yayasan Bantuan dan kemasyarakatan serta individu-individu dari beberapa buah Negara adalah bertujuan mendokong usaha memecahkan sekatan zalim yang dikenakan ke atas Semenanjung Gaza. Selain itu, mahu menyalurkan bantuan kemanusiaan yang diperlukan penduduk Palestin di Gaza yang di sekat."

Tambah Khalid, "rombongan kali ini adalah yang kelima dan diadakan dengan kerjasama antara Pertubuhan Viva Palestina dan Panitia Antarabangsa pemecah sekatan. Misi perjalanan rombongan adalah untuk menyampaikan kepada dunia mengenai kesengsaraan penduduk Palestin berikutan sekatan zalim yang tidak berperikemanusiaan ke atas Gaza dan masih berterusan."

Kata beliau lagi, "pihak penganjur menetapkan konvoi ini akan melalui tiga penjuru jalan darat, iaitu sebelah Eropah yang bertolak menaiki kereta membawa bantuan serta delegasi-delegasi dari Britain menuju ke bandar Allaziqiah, Syria pada 18 September akan datang dan penjuru lain dari Maghribi dan Afrika, manakala penjuru ketiga dari teluk, Jordan dan Lubnan."

Sumber turut menyebut, pengasas Viva Palestina, ahli parlimen Britain, George Galloway yang menganjurkan konvoi Lifeline telah menggerakkan 4 buah konvoi darat besar-besaran ke Gaza sebelum ini melalui sempadan Rafah. Konvoi tersebut bagi menyampaikan bantuan kemanusiaan berbentuk makanan dan ubat-ubatan kepada penduduk Gaza yang dikepung. Sumber 03/09/2010, web berita safa.ps dan 02/09/2010, web berita safa.ps

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget