CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 6 Mac 2009

Bantah PPSMI 7 Mac : GAMIS Kerah 5,000 Mahasiswa

"5,000 ahli tegar GAMIS bersama seluruh mahasiswa akan turun 7 Mac ini atas satu premis bahawa kedaulatan Bahasa Melayu mestilah dipertahankan demi menjaga jatidiri Melayu Islam yang kian terhakis oleh arus deras globalisasi. Arus deras ini hakikatnya turut sama membawa hegemoni keilmuan Barat untuk menjajah sistem pendidikan negara umumnya dan sistem pendidikan Islam khususnya dalam jangka masa panjang. Sebagai mahasiswa patriotic dan independent, kedaulatan ilmu dan kesedaran jatidiri mestilah diserlahkan melalui martabat dan darjat bahasa ilmu iaitu Bahasa Melayu. Kegagalan berbuat demikian akan menjadikan generasi anak muda akan datang adalah generasi buta bahasa, dan tidak mustahil inilah perancangan Westernisasi iaitu bermula dari bahasa, mereka akan menjajah agama dan budaya kemelayuan keislaman kita.” - Presiden GAMIS

Gerakan membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan menerima lonjakan sokongan lebih 5,000 ahli Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) di lebih 70 buah kampus IPTA dan IPTS seluruh Malaysia. Demikianlah penegasan yang dibuat oleh Presiden GAMIS, saudara Dzul Khairi Mohd Nor ketika menyatakan komitmen GAMIS akan turut sama bersama rakyat dan pencinta bahasa turun ke jalan raya pada 7 Mac 2009 ini untuk menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi memohon campur tangan baginda berhubung dasar PPSMI.

Sebelum ini, GAMIS telah menghantar perwakilan mahasiswa paling ramai iaitu seramai 30 orang ke Majlis Pidato Perdana dan Ikrar Turun Jalan Raya yang diadakan oleh Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) di Chinese Assembly Hall, Kuala Lumpur pada 23 Februari lepas.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Presiden GAMIS menyatakan bahawa kini tiba masanya entiti mahasiswa menambah sengat pukulan kepada parti pemerintah yang masih ‘bodoh sombong’ meneruskan dasar ini tanpa tidak mahu mengambil endah keresahan rakyat teramai, pencinta dan sarjana bahasa sendiri. Hujah sejarah, hujah undang-undang, kesan sosio-budaya, pembinaan jati-diri dan tamadun bangsa, kesemuanya telah dibentang oleh pelbagai ahli pakar dan ahli akademik dalam negara. “5,000 ahli tegar GAMIS bersama seluruh mahasiswa akan turun 7 Mac ini atas satu premis bahawa kedaulatan Bahasa Melayu mestilah dipertahankan demi menjaga jatidiri Melayu Islam yang kian terhakis oleh arus deras globalisasi. Arus deras ini hakikatnya turut sama membawa hegemoni keilmuan Barat untuk menjajah sistem pendidikan negara umumnya dan sistem pendidikan Islam khususnya dalam jangka masa panjang. Sebagai mahasiswa patriotic dan independent, kedaulatan ilmu dan kesedaran jatidiri mestilah diserlahkan melalui martabat dan darjat bahasa ilmu iaitu Bahasa Melayu. Kegagalan berbuat demikian akan menjadikan generasi anak muda akan datang adalah generasi buta bahasa, dan tidak mustahil inilah perancangan Westernisasi iaitu bermula dari bahasa, mereka akan menjajah agama dan budaya kemelayuan keislaman kita.” tegas saudara Dzul Khairi.

Justeru, GAMIS menyeru seluruh mahasiswa selaku golongan yang sangat berpotensi membentuk public opinion rakyat memobilasi seramai mungkin mahasiswa kampus untuk turun ke Kuala Lumpur 7 Mac ini dengan membawa imej dan identiti sebagai mahasiswa yang turut sama terkesan dengan keangkuhan pimpinan UMNO-Barisan Nasional yang lebih mengutamakan kepentingan poket dan perut masing-masing dari membela bahasa dan agama sendiri.

Sumber

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget