CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 12 Januari 2011

Kontraktor perang perolehi kontrak keselamatan di Tebing Barat


Gambar(AlJazeerah): Fauzi Barhoum, jurucakap gerakan HAMAS.

GAZA - Gerakan HAMAS(حركة المقاومة الإسلامية) menyatakan kewujudan agensi swasta Amerika(US) yang mengendalikan perkhidmatan keselamatan di Tebing Barat mengundang bahaya besar kepada penduduk Palestin dan kedaulatannya.

Berikutan paparan dari web berita Al-Jazeerah hari ini, dan semalam dari web 'Haaretz' versi hebrew, dan beberapa hari sebelum ini web berita Al-Quds Arabi dan Shehab.ps laporan mengenai bidaan kontrak perkhidmatan keselamatan diperolehi syarikat Xe yang sebelum ini dikenali Blackwater.
_____________________________________________

Susulan dari kenyataan jurucakap Jabatan Negara US [link]:

Sekutu Blackwater perolehi bidaan kontrak US


Sebuah syarikat(agensi) keselamatan yang dahulunya dikenali Blackwater telah memperolehi kontrak baru dari Jabatan Negara US yang bernilai USD84 juta untuk tempoh 5 tahun.

Bida kontrak tersebut dimenangi
International Developments Solutions merupakan gabungan kerjasama dengan US Training Centre yang dimiliki agensi perkhidmatan Xe. Perkhidmatan Xe berasal dari nama Blackwater telah ditukar ekoran berhadapan dengan masalah undang-undang yang berlanjutan selama beberapa tahun.


Konsortium yang memperolehi kontrak ini bertanggungjawab memberi perlindungan keselamatan di tanah jajahan Israel, Tebing Barat(West Bank, Palestin) yang menempatkan ramai warga Israel.

"Kedutaan US di BaitulMaqdis adalah pengkalan agensi perkhidmatan ini," jelas Mark Tone(gambar) selaku jurucakap Jabatan Negara US.

Kontrak pertama ini ditandatangani pada 3 Januari untuk perkhidmatan satu tahun, di susuli empat tahun berikutnya kontrak akan diperbaharui setiap tahun dengan nilai kontrak secara kasar berjumlah USD84.3 juta, menurut Toner lagi.
(laporan sepenuhnya)
_____________________________________________

Menukil laporan
Haaretz Israel yang memetik kenyataan konsul Amerika di tanah jajahan, Jack Wallace bahawa agensi keselamatan US akan melaksanakan misi merekrut pasukan keselamatan Palestin di Tebing Barat dan membekalkan senjata, logistik ketenteraan serta modus-modus operandi latihan.

Gambar: Anggota Blackwater ketika operasi tentera di Iraq.

Gambar kanan: 2 dari anggota kontraktor Blackwater.

Jurucakap gerakan HAMAS, Fauzi Barhoum dalam kenyataannya hari ini, berkata, kewujudan agensi keselamatan US mengesahkan adanya kerjasama keamanan antara US dengan rejim zionis, sebagaimana yang telah berlaku di Tebing Barat, kerapkali berlakunya perlanggaran terhadap hak-hak asasi manusia.

Berhubung agensi keselamatan US yang asalnya adalah Blackwater telah terjebak dalam kes-kes pembunuhan penduduk awam Iraq dan Afghanistan, sehinggakan lesen perkhidmatannya pernah digantung oleh Kerajaan Iraq.

Gambar: Erik Prince, Pengasas Blackwater USA, bekas tentera laut US.

Barhoum menilai kontrak yang diberikan oleh Kementerian Luar US kepada syarikat yang ada hubungkait rapat dengan agensi keselamatan 'Blackwater' untuk lesen menjalankan operasi di Tebing Barat seumpama menempa durjana baru. Lebih-lebih lagi, sikap Pemerintah Palestin Ramallah yang bersekongkol
(kerjasama keselamatan dengan rejim zionis) mengekang pejuang-pejuang Palestin di tebing Barat.

_____________________________________________
Pautan dan bacaan lain:

1. Xe Service
2. Blackwater worldwide(wikipedia)
3. Consent Agreements
4. State Department details Blackwater violations of U.S. laws
5. Blogger - Blackwater (or Xe) in the West Bank
6. Blogger - Blackwater coming to Israel(tanah Palestin)
7. Blackwater Worldwide(berita)
8. RALEIGH, N.C. (AP) — Blackwater Worldwide is abandoning the brand name that has been tarnished by its work in Iraq, settling on Xe (pronounced zee) as the new name for its family of two dozen businesses. >> Topic: Blackwater Changes Its Name to Xe
9. Blackwater and DynCorp, the two leading mercenary firms servicing the US wars in Iraq and Afghanistan have both undertaken steps toward significant structural changes over the past month. In the case of DynCorp, the ownership of the whole business seems to be changing hands, while Blackwater is dumping its private air force.[link]
10. Blackwater's Private Spies
11. Blackwater Still Armed in Iraq
12. U.S Training Centre
13. Genetic Engineering News | USTC Holdings, LLC, an investor consortium led by private equity firms Fort Capital Advisors (Fort) and Manhattan Partners (Manhattan), announced today that it has acquired Xe Services, LLC (Xe or the Company) and its core operat...[link]
14. Manhattan Partners
15. Onetime Blackwater affiliate scores U.S. contract

Beliau berharap Pemerintah Palestin di Ramallah
(Mahmoud Abbas, FATAH) bertindak selaras dengan kepentingan penduduk Palestin, mempertahankan tanahair dan menentang dasar penjajahan. Lantas, beliau turut mendesak supaya memulakan strategi baru yang bergantung sepenuhnya kepada agenda tanahair, dan bukannya bergantung kepada agenda-agenda zionis Amerika.

Tindakan luar kawal Blackwater

Blackwater telah dikenakan denda sebanyak USD42 juta ekoran melanggar ratusan polisi undang-undang eksport-mengeksport yang beroperasi di US, malah penyeludupan senjata secara haram ke Afghanistan serta menawarkan khidmat melatih tentera-tentera di selatan Sudan tanpa keizinan dan memberi latihan menembak tepat kepada pegawai-pegawai polis Taiwan. Malah lebih jelas, anggota-anggota Blackwater bertindak luar kawalan apabila membunuh penduduk awam di Iraq dalam satu insiden.

Walaupun Blackwater kehilangan kontrak khidmat keselamatan melindungi diplomat kedutaan US di Iraq, namun agensi ini masih memiliki kontrak bagi memberikan perlindungan keselamatan kepada Kementerian Luar US dan agen CIA di Afghanistan.

Gambar: Presiden Blackwater, Gary Jackson. Gambar di atas, anggota Blackwater ketika memberi perlindungan keselamatan kepada seorang diplomat di Iraq.

Strategi elak kaitkan Xe dengan Blackwater

Seperti dinyatakan pada bulan disember yang lalu, syarikat perkhidmatan keselamatan Xe dimiliki hasil perkongsian bersama dua pelabur, Manhattan-Partners
(Manhattan) dan Fort Capital Advisors(Fort), bagaimanapun syarat-syarat perjanjian itu tidak didedahkan. Sumber 12/01/2010, web berita Al-Jazeerah, 11/01/2011, web berita safa.ps. Rujuk lagi, 10/01/2011, web berita Al-Quds Arabi dan Shehab.ps. Laporan asal, 07/01/2011, washingtonpost

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget