CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 10 Januari 2011

Tentera laut zionis hadang laluan kapal bantuan 'CARAVAN ASIA TO GAZA'

GAZA - Menurut sumber, tentera laut zionis telah menghadang laluan kapal bantuan 'CARAVAN ASIA TO GAZA 1' yang dalam perjalanan ke pelabuhan El-'Arish, Mesir, pagi tadi.

Menurut web berita pertubuhan yang menguruskan konvoi bahawa tentera laut zionis telah memintas laluan kapal serta menghubungi kapten kapal. Dinyatakan, tentera laut zionis mendesak kapten kapal agar memberikan nama-nama relawan dan maklumat mengenai barang-barang bantuan.

Sementara itu, web agensi berita 'farsnews' Iran versi Arab yang menyatakan hanya lapan relawan sahaja di atas kapal.

Jelas 'farsnews' tentera laut zionis meminta senarai nama relawan yang dijadualkan berlepas ke El-'Arish melalui udara.

_________________________________________________________
Baca lagi:

البحرية الصهيونية تعترض سفينة السلام وتطلب معلوماتٍ عن أعضاء "قافلة آسيا 1
_________________________________________________________

Sehubungan itu, Pengerusi Jawatankuasa Pematah Sekatan Penyambut Delegasi di Gaza, Ahmad Yusoff mengesahkan bahawa talian komunikasi dengan jawatankuasa konvoi CARAVAN terputus.

Seperti yang dijadualkan, majoriti besar relawan yang menyertai CARAVAN ASIA TO GAZA akan tiba di Lapangan Terbang El-'Arish tengahari ini.

Ahmad Yusof menjelaskan lagi kepada agensi berita 'Safa' bahawa beliau menjangkakan hanya sebilangan kecil sahaja relawan yang mengiringi kapal membawa bantuan. Tambah beliau, pihaknya belum menerima apa-apa maklumat dari konvoi CARAVAN mengenai nasib mereka.

Semalam, kapal Salam yang membawa barang-barang bantuan konvoi CARAVAN ASIA TO GAZA telah berlepas dari pelabuhan Latakia, Syria dalam pelayarannya menuju ke Gaza melalui pelabuhan El-'Arish di Mesir, kemudian ke Rafah dan seterusnya memasuki Semenanjung Gaza.

Kordinator konvoi CARAVAN ASIA TO GAZA di Syria, Yusof Abbas menjelaskan barang-barang bantuan yang dibawa dalam lingkungan 1000 tan, itu meliputi bantuan makanan, perubatan, kemanusiaan dan selebihnya empat buah ambulan. Sumber 02/01/2011, web berita safa.ps dan pautan ringkas berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget