CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 28 Oktober 2010

'Lifeline 5' berjaya tiba di Gaza




GAZA - Ketibaan konvoi 'lifeline 5' di Semenanjung Gaza pada petang tadi(khamis) yang melintasi sempadan Rafah, Republik Arab Mesir disambut besar-besaran dan juga secara rasmi.

Liputan dari pemberita Al-Jazeerah, Tameer Mashal jelas menunjukkan sebaik konvoi tiba di Gaza, laungan takbir 'Allah Maha Besar' kedengaran kuat dari para sukarelawan konvoi. Di samping itu, sujud syukur tanda gembira yang tidak terhingga dan ada sukarelawan wanita menangis kerana dapat bertemu dengan penduduk Palestin di Gaza yang terkepung dengan sekatan zalim zionis.

Pemberita Al-Jazeerah menjelaskan lagi bahawa konvoi dapat merentasi sempadan Rafah dengan mudah dan senang berikutan pihak penganjur konvoi mengikut persetujuan dengan Pihak Berkuasa Mesir.

Jurucakap konvoi, Zaher Birawi berkata, Pihak Berkuasa Mesir telah membenarkan 342 sukarelawan memasuki Gaza. Sebahagiannya ada yang datang dengan menaiki kapal dari pelabuhan Latakia dan sebahagian besar yang lain menaiki kapal terbang Syria.

Beliau menyebut para sukarelawan yang terlibat datang dari 30 buah Negara, 12 darinya Negara Arab dan selebihnya adalah dari Negara-negara barat yang jauh.

"Tujuan mereka hanyalah satu iaitu untuk membantu membebaskan Palestin dari kezaliman," jelas Birawi.

Jurucakap konvoi mengungkapkan ketibaan sukarelawan-sukarelawan lifeline ke Gaza petang ini menandakan pembetulan kesilapan yang telah dilakukan pihak Mesir kepada kami pada permulaan perjalanan konvoi. Demikian itu, konvoi akan berada di Gaza selama tiga hari dan akan beredar keluar pada pagi ahad akan datang.

Beliau turut menyatakan, para sukarelawan bertekad untuk mengadakan tinjauan dan melawat tempat-tempat yang musnah serta bertemu dengan sebahagian keluarga mangsa-mangsa perang Israel.

Kapal besar Greek yang membawa kenderaan konvoi lifeline 5 berlepas dari pelabuhan Latakia, Syria malam semalam dan tiba di pelabuhan El-Arish selepas waktu tengahari tadi.

Mengulas antara persetujuan Pihak Berkuasa Mesir bagi membenarkan konvoi ke Gaza, seramai 17 sukarelawan termasuk bekas ahli parlimen Britain, George Galloway tidak dibenarkan masuk ke Gaza. Pihak Berkuasa Mesir menganggap sukarelawan-sukarelawan tersebut individu-individu yang tidak dialu-alukan Mesir.

Konvoi 'amal'

Ketika penduduk Gaza meraikan kegembiraan dengan sukarelawan konvoi lifeline 5 yang telah berjaya memasuki Gaza, sebuah lagi konvoi bantuan kemanusiaan dari Britain sedang bersiap sedia memasuki Libya.

Konvoi 'طريق الأمل' yang disertai 70 aktivis Britain dengan 29 buah kenderaan yang membawa muatan makanan, bekalan perubatan dan alat-alat pembelajaran datang dari Tunisia menuju ke Semenanjung Gaza dan akan merentasi Libya dan tanah Mesir. Sumber 21/10/2010, berita Al-Jazeerah, web berita safa.ps dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget