CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 15 Oktober 2010

Tentera rejim zionis bunuh dua pejuang AL-QASSAM

Gambar(Al-Jazeerah): Jasad seorang pejuang AL-QASSAM yang terdampat di tanah setelah zionis mengebom rumah yang diduduki pejuang AL-QASSAM di Khalil.

Unit khas dari tentera rejim zionis telah melakukan pembunuhan ke atas dua pejuang Palestin, Nasha'at Al-Kurmi dan Makmun An-Natshah dari KATAIB SYAHID IZZUDDIN AL-QASSAM(sayap tentera gerakan HAMAS). Kedua-dua pejuang syahid apabila rumah yang mereka duduki di bandar Khalil telah dibom.

Menurut wartawan berita Al-Jazeerah, Shereen Abu Aqilah berkata, gerakan HAMAS mengutuk keras operasi rejim zionis yang mengakui membunuh dua pejuangnya. HAMAS mengungkapkan bahawa operasi tersebut adalah kesan dari pemusatan keselamatan yang terjalin antara Pemerintah Palestin Ramallah dengan Kerajaan Penjajah(zionis). Sementara itu, Pemerintah Palestin Ramallah turut mengutuk pembunuhan yang dilakukan tentera rejim zionis.

Gambar(Al-Jazeerah): Keadaan rumah tiga tingkat yang rosak teruk akibat dibom zionis.

Wartawan Al-Jazeerah menjelaskan lagi, tentera rejim zionis turut menangkap beberapa penduduk Palestin. Antaranya adalah tuan pemilik bangunan rumah tiga tingkat itu.


Menurut saksi, sejumlah besar tentera rejim zionis yang diiringi beberapa buah jentolak telah mengepung rumah tersebut yang terletak di kawasan Jabal Jauhar di Khalil. Kemudian, rumah tersebut dibom dengan peluru misil. Rejim zionis mendakwa Al-Kurmi bertanggungjawab ke atas operasi 'banjir api' yang membunuh emmpat pendatang haram Israel bulan lalu.

Saksi kejadian menceritakan kepada Al-Jazeerah bahawa dia telah mendengar tentera rejim zionis memanggil seorang individu iaitu Nasha'at Al-Kurmi (as-syahid, gambar)agar turun ke bawah dan menyerahkan diri, tetapi Nasha'at membantah. Berikutan itu, seorang lagi mangsa pembunuhan zionis, as-syahid Makmun An-Natshah terdampar di atas tanah di sebelah bangunan rumah yang musnah akibat dibom.

Radio Israel lapor

Menurut radio tentera Israel, tentera rejim zionis telah menjalankan operasi menyingkir golongan pembuat kerosakan(istilah yang digunakan Israel ke atas Palestin).

Jelas radio itu lagi, salah seorang darinya berpakat dengan kawan-kawannya melakukan beberapa aktiviti keganasan di Tebing barat.

Operasi zionis bermula asar semalam

Sumber menukilkan dari saksi, operasi ketenteraan yang dilancarkan oleh rejim zionis bermula sejak pada awaktu asar semalam. Ketika itu, pesawat pengintip tanpa pemandu kelihatan membuat tinjauan kerap di ruang udara Jabal Jauhar, timur bandar Khalil diikuti kemasukan trak pengangkut tentera pada pertengahan malam semalam.

Saksi yang enggan namanya didedahkan berkata, sebaik sahaja tentera rejim turun dari trak, mereka terus melepaskan tembakan ke arah rumah berkenaan meskipun rumah tersebut berpenghuni. Seiring dengan tembakan, sejumlah besar dari tentera rejim zionis memasuki ke kawasan berkenaan.

Gambar(safa): Salah seorang penduduk Palestin yang ditangkap ketika operasi tentera zionis.

Menurut sumber dari agensi
'Safa', 40 buah jentera perang rejim zionis termasuk jentolak serta diikuti 600 tentera rejim mengepung kawasan rumah yang diduduki dua pejuang AL-QASSAM.

Lebih sebulan yang lalu, rejim zionis menyenaraikan Al-Kurmi adalah sasaran utama yang dikehendaki malah zionis menyifatkan Al-Kurmi perancang operasi 'banjir api' di Khalil, menurut akhbar Ma'an sebelum ini.

Akhbar Ma'an menyebut bahawa Al-Kurmi, 34 telah berkali-kali ditahan dalam penjara rejim zionis ketika masih belajar di sebuah universiti di Khalil. Dan Al-Kurmi juga tergolong dalam pemimpin gerakan HAMAS. Kemudian as-syahid mendirikan rumah tangga dengan seorang wanita Palestin dari bandar Khalil.

Selepas beberapa hari dari operasi 'banjir api', Pihak Berkuasa Palestin Ramallah mengumumkan bahawa pihaknya telah menangkap seorang individu yang mempunyai kaitan dengan operasi, salah seorang darinya adalah bapa mertua Al-Kurmi.

Berbalik kepada operasi rejim zionis, tentera rejim mengenakan sekatan keselamatan di lokasi Jabal Jauhar setelah rumah yang diduduki Al-Kurmi telah rosak teruk, malah beberapa buah rumah yang lain turut mengalami kesan yang sama.

Pada pertengahan malam semalam, setelah rejim zionis mengumumkan operasi tenteranya, lalu tercetua pertempuran sengit antara pemuda-pemuda Palestin dengan tentera rejim di dua buah kawasan, Jabal Jauhar dan persimpangan ke sekolah Tareq.

HAMAS desak hentikan kerjasama

Dari gerakan HAMAS(حركة المقاومة الإسلامية), pihaknya telah mendesak supaya Pemerintah Palestin Ramallah membebaskan tahanan dari kalangan pejuang-pejuang Palestin dan anggotanya dari penjara Palestin serta turut mendesak agar hentikan pemusatan keselamatan dengan penjajah(zionis), juga lepaskan pejuang Palestin untuk menjalankan peranannya bagi melindungi penduduk Palestin.

Sami Abu Zuhri, jurucakap rasmi HAMAS dalam kenyataan rasminya mengungkapkan operasi ketenteraan zionis di Khalil berikutan dari peningkatan mendadak penjenayahan dan penindasan yang dilakukan rejim zionis.


Gambar(Al-Jazeerah): 12 sayap tentera pejuang Palestin yang diketuai AL-QASSAM ketika memberikan kenyataan akhbar.

Beliau menyatakan, penindasan ini seiring dengan rundingan damai yang digunakan oleh penjajah bagi melindungi kegiatan jenayah yang berterusan seperti ini.

Abu Zuhri turut menuduh Pihak Keselaman Palestin Ramallah yang dipertanggungjawabkan kerana usahanya yang telah melucutkan senjata pejuang Palestin. Malah, Pihak Keselamatan Palestin berundur ketikamana tentera rejim zionis melakukan pencerobohan ke kawasan-kawasan berkenaan.

Beberapa hari yang lalu(06/10/2010), 12 sayap tentera Palestin di Gaza, terutamanya KATAIB SYAHID IZZUDDIN AL-QASSAM telah berjanji bahawa pihaknya tidak akan mendiamkan diri ketikamana penangkapan dan tahanan politik yang menentang pejuang-pejuang Palestin masih berterusan di Tebing barat. Sumber 08/10/2010, web berita Al-Jazeerah, web berita safa.ps

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget