CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 28 Mei 2010

Israel serang Gaza

11.25 : (25/05/2010), Radio Israel menyebut 2 serangan roket "hawn" dilancarkan dari Gaza ke arah barat Naqab, selatan Israel.

12.21[Palestin/Mesir] (26/05/2010): Pesawat tempur Israel berlegar-legar di ruang udara Semenanjung Gaza.

12.53 pagi : Pesawat tempur penjajah melepaskan 3 serangan peluru ke atas sebuah balai bomba di lapangan terbang antarabangsa Gaza(sudah tidak beroperasi) di Rafah.

Menurut saksi, beberapa buah yang berhampiran lapangan terbang antarabangsa Gaza turut mengalami kerosakan.

Menurut berita Al-Jazeerah, pesawat tempur Israel turut mengebom kawasan terowong bawah tanah di sempadan Gaza-Mesir.

Memetik sumber Israel yang mengatakan, kawasan yang wujud terowong bawah tanah ini sebagai persediaan untuk mensasarkan tentera-tentera Israel.

12.56 pagi : Kedengaran bunyi beberapa dentuman letupan di bandar Gaza ketika pesawat Israel berlegar di ruang udara Gaza.

01.03 pagi : Setelah penjajah mengebom Rafah, pesawat tempur Israel jenis F-16 melancarkan 2 serangan peluru ke atas sebuah tempat ketenteraan KATAIB IZZUDDIN AL-QASSAM(sayap tentera HAMAS) di Bet Hanoun, utara Gaza. Menurut sumber, seorang dari pejuang Al-Qassam dan seorang anggota polis parah dalam serangan itu.

Berikutan serangan itu juga, sebuah kelab sukan di Bet Hanoun musnah teruk, dan berpuluh buah rumah penduduk yang berjiran roboh di beberapa bahagian sekaligus menimbulkan kepanikan di kalangan penduduk di situ.

Sebaik serangan udara, web berita Al-Jazeerah melaporkan, sepasukan tentera Israel menceroboh timur Bet Hanoun berskala terhad, bagaimanapun tentera Israel dihadang pejuang Palestin. Pertempuran meletus antara pejuang dengan tentera penjajah, menurut saksi.

01.11 pagi : Dr.Muawiyah Husnain menyatakan, 15 penduduk mengalami luka parah dan 2 dari jumlah itu kritikal akibat serangan Israel yang mensasarkan Bet Hanoun.

Kemaskini, 1.00 petang Mesir/5.00 petang Malaysia. Sumber 26/05/2010, web berita safa.ps, berita Al-Jazeerah dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget