CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 30 Mei 2010

Tentera Israel dera kanak-kanak Palestin

Gambar: Dasar politik Israel yang tidak mengenal sesiapa.

Satu laporan yang diterbitkan oleh akhbar Haaretz 'Israel' mengatakan tentera Israel mendera kanak-kanak Palestin yang ditangkap, malah sehingga tahap ada yang diugut dengan gangguan seksual. Begitu juga kanak-kanak Palestin yang ditangkap polis Israel.

Laporan tersebut bersandarkan kepada pengakuan kanak-kanak Palestin kepada sebuah gerakan antarabangsa(cawangan Palestin) bagi mempertahankan kanak-kanak itu agar segera dibebaskan.

Keadaan dan realiti yang diceritakan dari kanak-kanak Palestin, bahawa mereka telah disiksa dengan berbagai-bagai cara oleh tentera Israel semasa siasatan mahupun sebelum disiasat.

Laporan itu turut menyatakan, bahawa 69% kanak-kanak Palestin yang ditangkap telah dipukul, manakala 97% kanak-kanak yang diberkas, tangan mereka diikat dalam tempoh masa yang lama, 96% pula yang diberkas dalam keadaan mata yang ditutup. Selain itu, juga terdapat kanak-kanak yang dilarang dari minum dan menerima makian.

Gambar: Kanak-kanak Palestin bagi tentera Israel adalah orang dewasa.

Penasihat Undang-undang kepada gerakan antarabangsa bagi mempertahankan kanak-kanak, Khaled Quzmar berkata, penindasan seperti ini hanyalah dari polisi yang digunakan oleh Israel.

Jelas beliau, gerakan tersebut kerap-kali mendesak UN agar campur tangan dan mengadakan siasatan berhubung penindasan yang berlaku ke atas kanak-kanak, tetapi mekanisme tindakan UN 'mengecewakan' kerana politik serta lemah untuk bertindak.

Gambar: Kanak-kanak Palestin juga berhak membuat bantahan.

Perangkaan Palestin menunjukkan dalam lingkungan 350 kanak-kanak Palestin berada dalam penjara Israel di Telmond, Majidu, Naqab(Negev) dan ofer. Setiap tahun, Israel menangkap 700 kanak-kanak Palestin.

Sebagaimana dinyatakan, dari jumlah 65% kanak-kanak yang ditangkap pada tahun 2009 dikaitkan dengan tuduhan melontar batu kepada tentera Israel dan ke arah tembok pemisah. Sumber 29/05/2010, web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget