CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 17 Mei 2010

Sambutan memperingati Nakbah adalah kewajipan dan hak kami - Gerakan Islam

Semalam, Menteri Kewangan Israel, Yuval Shteinitz meminta supaya beberapa pemimpin Gerakan Islam dalam garisan sempadan 1948 agar digugurkan status warganegara Israel, di antaranya adalah Syeikh Raed Salah, Ketua Gerakan Islam.

Gambar kanan: Syeikh Raed Salah,
Ketua Gerakan Islam, Palestin 1948.


Shteinitz dalam kenyataannya semalam menjawab ucapan Syeikh Raed Salah pada akhir minggu lalu dalam satu perayaan 'tetap pulang' di Kafr Kanna.

"Pembinaan dan penempatan Yahudi di Timur Al-Quds adalah Nakbah(petanda malang) yang baru terhadap penduduk Palestin", ujar Syeikh Raed Salah.

Gambar :Yuval Shteinitz, Menteri Kewangan Israel.

Shteinitz dari parti Likud(berhaluan kanan) mendakwa ucapan sedemikian adalah 'melanggar sempadan, dan tidak boleh diterima, maaf pun tidak boleh kerana Arab juga ada dalam Negara Israel malah ada beberapa orang Yahudi yang turut mencabar kewujudan dan penubuhan Negara Israel.

Dalam kenyataannya semalam, Shteinitz menambah bahawa perlu mencari jalan untuk menyekat pergerakan mereka ini(pemimpin Gerakan Islam) sehinggalah status warganegara mereka tergugur kerana menentang penubuhan Negara Israel. Malah tindakan mereka boleh dipersoalkan, adakah orang seperti ini boleh menjadi penduduk dalam Negara ini(Israel)?

Ulasan peguam Zahi Najidat

Zahi Najidat, seorang peguam juga merupakan jurucakap rasmi Gerakan Islam yang mengulas kenyataan Shteinitz itu adalah 'provokasi' terhadap pemimpin Gerakan Islam.

Beliau mengungkapkan bahawa penduduk Palestin telah melalui satu ujian(eksperimen) selama 62 tahun malah banyak memberi pengajaran kepada Palestin dan Palestin tahu bagaimana untuk menegakkan prinsip kami.

"Kami mahu katakan kepada Shteinitz dan konco-konconya bahawa sambutan peringatan Nakbah adalah hak yang wajib ke atas kami dan kami tidak pernah berniat untuk berkompromi mengenai 'hak pulang' dan hak-hak kami yang lain..sama ada kamu telah memahami atau tidak..", tegas Zahi. Sumber 16/05/2010, berita Al-Jazeerah dan 17/05/2010, web rasmi Palestine 48

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget