CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 20 Mei 2010

Penjajah bebaskan ahli parlimen HAMAS


Sumber Al-Jazeerah: Di Pakistan, sejumlah besar penduduk Pakistan mengadakan tunjuk perasaan bagi membantah pertandingan melukis karikatur Nabi Muhammad SAW di laman facebook. Sumber 20/05/2010, berita Al-Jazeerah


_________________________



Awal pagi tadi, Pihak Berkuasa Israel telah membebaskan seorang tahanan Palestin. Beliau adalah ahli parlimen Majlis Legislatif Palestin dari parlimen Al-Quds, Muhammad Abu Thair(gambar) yang ditangkap sejak 4 tahun yang lalu.

Sumber melaporkan, Penjajah menangkap Abu Thair bersama 60 anggota Majlis Legislatif Palestin dan pemimpin HAMAS( حركة المقاومة الإسلامية) di Al-Quds dan Tebing Barat. Penangkapan ahli-ahli parlimen itu setelah mereka membentuk Kerajaan Palestin yang sah.

Sebaik saja dibebaskan dari tahanan, Abu Thair membawa 'mesej yang mewakili para tahanan iaitu perlu berusaha bagi menyatukan kesatuan sesama Palestin'.

Beliau yang berusia 59 tahun mengakhiri tempoh tahanan selama 43 bulan. Diungkapkan, beliau adalah simbol penting bagi HAMAS di Tebing Barat dan menduduki tempat kedua dalam senarai calon Islah wa Taghyir(الإصلاح والتغيير) yang mewakili HAMAS dalam pilihanraya parlimen 2006.

Baca lagi:


Bagaimanapuun, Israel masih menahan 16 anggota ahli parlimen yang lain, 13 di antaranya adalah anggota HAMAS, 2 dari gerakan FATAH dan seorang lagi dari parti Barisan Rakyat.

Namun, sekitar jam 5.30 petang tadi(waktu Mesir), sumber dari berita melaporkan, Badan Perisikan Israel memanggil ahli parlimen HAMAS, Muhammad Abu Thair yang baru sahaja dibebaskan beberapa jam sebelum itu untuk siasatan.

7 Palestin ditangkap

Sementara itu, sepasukan tentera penjajah telah menangkap 7 penduduk Palestin pada jam 1 pagi tadi. Mereka ditangkap ketikamana tentera penjajah menjalankan operasi penggeledahan di Tebing Barat.

Memetik sumber dari akhbar 'Yediot Ahronot' Israel melalui web beritanya menyatakan, 7 penduduk Palestin yang ditangkap itu atas dakwaan 'dikehendaki'. 5 dari yang ditangkap itu berasal dari Bet Lehem. Sumber 20/05/2010, berita Al-Jazeerah dan web berita Al-Jazeerah

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget