CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 28 Mei 2010

Penjajah tangkap 21 penduduk Palestin, Keamanan Palestin tangkap 3 pemimpin HAMAS di Tebing Barat

KHALIL - Sumber dari agensi berita melaporkan, tentera penjajah(Israel) mendirikan 2 buah pagar keselamatan tentera di utara dan barat Wilayah Khalil, selatan Tebing Barat pagi tadi.

Sumber keamanan memberitahu kepada agensi berita, bahawa "tentera penjajah mendirikan sebuah pagar keselamatan di lalukan masuk kota kecil Halhoul di utara Khalil dan sebuah lagi pagar keselamatan didirikan di Wadi Quf di barat Khalil. Dinyatakan, pihak tentera penjajah mengadakan operasi pemeriksaan ke atas penduduk Palestin yang melalui dua pagar keselamatan itu serta identiti mereka turut diteliti".

Laporan lain menyebut, beberapa jam awal pagi tadi, sepasukan tentera penjajah merempuh masuk ke dua buah kota kecil, Tarqumiyah dan Nuwaiya.

Satu kejadian di bandar Khalil, sekumpulan penduduk Israel membakar sebuah kawasan minyak yang dimiliki keluarga Abu Haikal, malah tentera penjajah turut menghalang pasukan bomba dari memasuki kawasan terbabit sehingga terpaksa menanti beberapa jam dari tentera penjajah untuk dibenarkan masuk.

Sementara itu, ketika tentera penjajah membuat operasi rempuhan dan pemeriksaan di beberapa kawasan di Bet Lehem, selatan Tebing Barat, seramai 12 penduduk Palestin telah ditangkap.

Kelmarin, 9 Palestin ditangkap

Akhbar Mesir hari ini melaporkan, dalam satu operasi penangkapan dan rempuhan pada awal pagi semalam di Tebing Barat, seramai 9 penduduk Palestin telah ditangkap.

Sumber ketenteraan Israel menjelaskan, kesemua yang ditangkap itu adalah atas dakwaan 'dikehendaki'. Menurut akhbar 'Yediot Ahronot' Israel, penangkapan tersebut ketika tentera penjajah menjalankan operasinya di Bet Lehem dan Ramallah.

Akhbar Israel itu menjelaskan, pihak tentera tidak mendedahkan Palestin yang ditangkap dari mana-mana parti atau gerakan pembebasan Palestin, bagaimanapun kesemua dibawa ke jabatan berkenaan untuk siasatan.

3 pemimpin HAMAS ditangkap

Dalam laporan yang lain, gerakan HAMAS menuduh Pihak Keselamatan Palestin menangkap 3 pemimpinnya di Wilayah Ramallah, Tebing Barat. Sumber 26/05/2010, web berita safa.ps, suratkhabar Shorouk(Mesir)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget