CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 16 Mei 2010

Kronologi agenda rancangan zionis

1897 : Persidangan pertama gerakan zionis berlangsung di Vienna, Austria. Dalam persidangan tersebut, dikeluarkan 'agenda Basel' untuk menjajah Palestin.

1904 : Persidangan keempat gerakan zionis telah mengeluarkan ketetapan dengan pengasasan tanahair yang bersifat perkauman bagi Yahudi. Persidangan tersebut berlangsung di Argentina.

1906 : Parlimen gerakan zionis menetapkan tanahair Yahudi adalah di Palestin.

1914 : Permulaan perang dunia pertama(WWI), British telah menjanjikan bantuan kepada Arab untuk pembebasan Arab dengan syarat Arab memasuki perang dan berpihak kepada British untuk menentang Empayar Uthmaniyyah yang memberi sokongan kepada Jerman dalam perang tersebut.

1916 : Hasil persepakatan perjanjian Sikes-Bico antara Perancis dan British, Lubnan dan Syria diletakkan di bawah penguasaan Perancis. Manakala Jordan dan Iraq pula di bawah penguasaan British. Bagaimanapun Palestin kekal di bawah kawalan antarabangsa.

2 November 1917 : Kerajaan British telah mengeluarkan 'deklarasi Balfour'. Hasilnya, sebuah negara kebangsaan Yahudi telah diasaskan di Palestin.

1922 : Kumpulan Negara-negara bersatu mengeluarkan satu ketetapan mandat British ke atas Palestin yang berperanan mengeluarkan sebarang keputusan bagi kepentingan pengasasan negara kebangsaan Yahudi di Palestin.

1936 : Palestin melancarkan mogok selama 6 bulan menentang mandat British. Malah sebagai memprotes tanah-tanah Palestin yang disita serta penghijrahan Yahudi beramai-ramai ke Palestin.

1947 : British membuat keputusan keluar dari Palestin dan meminta PBB menyampaikan perakuannya.

1948 : Tentera Mesir, Syria, Jordan, Lubnan dan pejuang-pejuang Palestin campur tangan bagi menentang penubuhan Negara Israel yang telah diumumkan oleh David Ben Gurion pada 14 Mei 1948. Peperangan berakhir dengan penaklukan Israel ke atas Palestin yang melebihi 78% tanah Palestin.

1949 : Pilihan raya pertama bagi parlimen Knesset Israel. Hayeim Wezman, pemimpin zionis terpilih menjadi Presiden pertama Israel.

Sumber 15/05/2010, suratkhabar Misril-Youm(Mesir)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget