CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 24 Mei 2010

Sekatan Israel menghalang pembinaan semula Gaza - PBB


Dalam laporan terkini PBB, mengatakan bahawa 'sejak 3 tahun Gaza dikenakan sekatan, usaha bagi membangunkan semula prasarana dan infrastruktur bangunan-bangunan yang musnah dalam perang Israel ke atas Gaza(akhir 2008, awal 2009) masih lagi tersekat'.

Pautan lain:

2) Web rasmi UN(arabic)

Laporan itu mengesahkan yang diterbitkan semalam mengenai 'program pembangunan PBB', bahawa usaha membangunkan semula Gaza tidak dapat dijalankan secara sempurna. Setakat ini hanya 25% dari kemusnahan itu dapat dibina kembali. Kebanyakan bahan-bahan binaan yang telah digunakan dalam membangunkan semula Gaza, sama ada dibawa masuk(seludup) melalui terowong-terowong bawah tanah antara sempadan Gaza-Mesir atau runtuhan bangunan yang 'dikitar semula'(recycle).

Laporan turut menjelaskan berkenaan tempoh masa semenjak akhir januari 2009 sehingga akhir januari 2010, Pertubuhan-pertubuhan Bantuan Antarabangsa mendapati usaha mereka dibelenggu dengan sekatan Israel malah juga dihalang dari menggunakan bahan-bahan binaan yang dibawa masuk(seludup) ke Gaza melalui terowong bawah tanah.

Berikutan itu, laporan PBB menyatakan, Pertubuhan-pertubuhan Bantuan Antarabangsa Arab dan Islam telah merintis usaha bagi membangunkan semula Gaza yang ternyata lebih berkesan. Laporan tersebut menyatakan sedemikian kerana projek pembangunan semula Gaza yang dijalankan pertubuhan-pertubuhan berkenaan menggunakan bahan-bahan binaan yang tiba di Gaza melalui terowong bawah tanah.

Menurut sumber dari laporan tersebut, jumlah kos yang telah dibelanjakan dalam membangunkan semula Gaza semenjak 2009 belum lagi hampir USD173 juta. Ekoran itu, Semenanjung Gaza masih memerlukan lagi jumlah USD527 juta yang lain bagi mengembalikan keadaannya sebagaimana sebelum perang. Sumber 24/05/2010, web berita Al-Jazeerah

Fakta menarik(arkib maklumat):

1) Sekatan Israel ke atas Gaza bermula setelah HAMAS menguasai Semenanjung Gaza pada 2007.

2) Satu persepakatan 'gencatan senjata' antara HAMAS dengan Israel telah dicapai hasil rundingan dengan Mesir yang menjadi pihak tengah. Gencatan itu bersifat tenang bertempoh selama 6 bulan, bermula pada 19/06/2008, jam 6.00 pagi(Mesir) dengan syarat-syarat yang mesti dipatuhi antara HAMAS dan Israel.

3) Antara syarat yang mesti dipatuhi adalah HAMAS dan Israel tidak boleh menyerang antara satu sama lain selama gencatan ini berjalan, malah Israel perlu membuka sempadannya dengan Gaza agar Gaza dapat dibekalkan semula dengan bahan bakar, makanan, perdagangan dan seumpamanya.

4) Israel cuba menjadikan isu tawanan Gilad Shalit(seorang tentera Israel yang kini ditawan pejuang Palestin di Gaza) sebagai 'pertukaran' dengan pembukaan sempadan dan membenarkan kemasukan bahan-bahan bakar, binaan, makanan dan seumpamanya ke Gaza, namun HAMAS membantah seraya menjelaskan isu Gilad Shalit akan diselesaikan dengan dokumen pembebasan Palestin dari penjara Israel.

5) Selama tempoh gencatan(tenang), Israel kerap kali melanggar syarat perjanjian sehingga mendorong pejuang Palestin melancarkan serangan roket. Malah dalam masa yang sama Israel menggiatkan penentangannya ke atas penduduk Palestin di Gaza dan Tebing Barat.

6) Disebabkan sikap Israel yang kerap kali melanggar gencatan senjata ini, maka HAMAS dalam pertemuan dengan kumpulan dan gerakan pembebasan Palestin yang lain mengistiharkan gencatan senjata berakhir pada 18/12/2008. Masyarakat antarabangsa menggesa HAMAS agar menilai semula keputusan tersebut.

7) Sepanjang tarikh tersebut, Israel kerap mengebom Gaza dan pejuang-pejuang Palestin membalas serangan.

8) 27/12/2008, sekitar 11.00 pagi, Al-Jazeerah melaporkan Israel menyerang Gaza(serangan udara) secara berterusan.

9) Jumlah kematian di kalangan penduduk Palestin Gaza yang berpunca dari sekatan ini telah meningkat ke angka 370 mangsa.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JALINAN UKHUWAH


ShoutMix chat widget